onsdag 19. september 2012

Lesing august-september

Så etter august endte har jeg vært hele vekke i fra alt som kan kalles bokblogger, og jeg har ingen anelse hvordan det skjedde (jeg skylder på Bones, en TV-serie som burde vært obligatorisk for alle å se), men så nå er jeg her igjen. 

Så her er en kort oppsummering over de seks siste bøkene jeg har lest i perioden august-september (foruten arkeologi relaterte bøker).


The Bone Doll's Twin av Lynn Flewelling
Handlingen i korte trekk: Et land hvor dronninger må styre hvis ikke går det galt, sitter en konge på tronen. Han har drept mesteparten av sine kvinnelige slektninger. Utenom søsteren som nå er gravid med tvillinger: en gutt og en jente. En profeti og en haug med hekser og vips er gutten død og jenta forkledd som en gutt. Men til en forferdelig pris. Historien følger da denne jenta i hennes oppvekst, med den døde tvillingbroren på slep. 

Jeg ble anbefalt denne boken for lenge siden, men den har samlet støv i ganske mange måneder før jeg fikk lest den. OG HERREGUD FOLKENS LES DENNE BOKEN! SKUMMEL OG SPENNENDE! 6 av 6 stjerner!

Sitat fra side 47, etter prinsessen har født tvillingene og sitter å syr på dukkene sine:
"They are very pretty, my love, but why not finish the faces?" Duke Rihus asked, sitting faithfully by her bedside each night.
"So they won't cry," Ariania hissed, needle flying as she stitched an arm to a wool-packed body. "The crying is sending me mad!"


 Hidden Warrior av Lynn Flewelling
Dette er oppfølgeren til The Bone Doll's Twin og fortsetter akkurat hvor den andre slapp. Jeg kan ikke si noe særlig mer uten å ødelegge den første boken, men oppfølgeren er minst like bra! Historien høres kanskje klisje ut, men det fungerer! Det blir en del karakterer å holde styr på etterhvert, men det er absolutt ikke noe problem. 

Du burde absolutt ha denne ved siden av deg når du fullfører The Bone Doll's Twin.

5 av 6 stjerner
The Oracle's Queen av Lynn Flewelling 

Du har sikkert gjettet det, men dette er altså den siste boken i trilogien.  Og den skuffer ikke den heller! Jeg liker ikke vanligvis avslutninger, men denne boken har en som jeg absolutt kan leve med. 

Jeg må lese flere av bøkene hennes! Vakker fantasy!

5 av 6 stjerner


After the Golden Age av Carrie Vaugh
Handlingen i korte trekk:
Celia West, en regnskapsfører, er den eneste datteren til superhelt paret i "the Olympiad" som passer på Commerce City. De siste årene har hun unngått foreldrene sine og heller valgt å leve et vanlig liv. Men så blir hun innkalt til sjefens kontor og blir bedt om å hjelpe til å få superskurken, "the destructor", i fengsel. Med en mørk fortid på kjøpet er det ikke alltid like lett.

Denne boken høres bedre ut enn den er. Celia er ikke en person jeg klarte å få medfølelse for. Og den mørke fortiden er litt overdrevet. Når alle fikk vite hennes mørke fortid så var det første spørsmålet deres: "did you fuck him?" Noe som gjort meg veldig frustrert!! De er jo vennene hennes! Det positive er jo superheltene og begynnelsen av boken er jo litt fengende da...

3 av 6 stjerner

Sitat fra side 12 hvor hun nettopp har blitt kidnappet:
"Couldn't you sound... you know... Scared or something?"
"Sorry. But you now I've done this before. This isn't exactly new to me."


Traitors' Gate av Kate Elliot

Dette er den siste boken i "Crossroads" trilogien. Og jeg har skrevet om den første boken, Spirit Gate, her. En bok som er veldig høyt på listen min. 

Den var minst like spennende som de andre, og nok en gang er ikke død noe problem for Elliot selv om hun ikke tar av på samme måte som G. R. R. Martin. 

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om slutten på denne boken, det skjedde så brått. Etterhvert som sidene minket tok jeg meg selv i å undre hvordan hun skulle få sluttet boken uten at det ble merkelig. Vel, hun klarte det ikke. Men jeg anbefaler likevel bøkene! Absolutt verdt det!

4 av 6 stjerner


Word War Z: An Oral History of the Zombie War av Max Brooks

Max Brooks reiser rundt i verden og samler inn historier etter en katastrofal zombiekrig. Boken er delt inn i åtte deler, hvor hver del tar for seg førsthåndsvitner sine historier om hvordan det hele startet og utviklet seg:

- Warnings
- Blame
- The Great Panic
- Turning The Tide
- Home Front USA
- Around the World, and Above
- Total War
- Good-Byes

Jeg har hørt mye bra om denne boken, men det er først nylig jeg klarte å lese den. Og wow, hypen er ikke overdrevet. Det var godt planlagt og godt utført! Den fascinert meg og deretter skremte meg. Jeg likte spesielt hvordan vi ble kjent med folk som ikke var spesielt dårlig eller bra, men bare gjorde hva de måtte hvis de ønsket å overleve.

Og nå har min roomie og jeg nettopp planlagt å kjøpe Zombieproof øy, forsyninger, våpen og folk vi kommer til å bringe. Paranoid? Hvem, jeg?

5 1/2 av 6 stjerner

4 kommentarer:

  1. World War Z :D Ellers, ei approved liste! ^^,

    SvarSlett
  2. World War Z = FANTASTISK

    Og den første boka må jeg nå sjekke ut takket være deg :P I blame youuuuu!

    SvarSlett