mandag 30. januar 2012

Ingen vet hvem som er neste mann på lista


I går kveld fullførte jeg en bok som jeg har lest i over en måned. De som kjenner meg vet at det er uvanlig at jeg bruker så lang tid på en bok. Vanligvis bruker jeg å strekklese bøker, med tanke på at jeg ikke har tålmodighet til å vente. Derfor vil jeg meddele at jeg er ganske stolt over å ha klart å ha lest denne ferdig!

Og denne har jeg faktisk lånt på biblioteket her i Bergen. De har et fantastisk utvalg av fantasybøker der! Faktisk så fantastisk at jeg stod der i en time og klarte ikke å velge noe som helst... Til slutt måtte jeg bare ta en tilfeldig bok å gå. Noe som gjorde at jeg ikke helt visste hva jeg gikk til.

Flood av Stephen Baxter handler om at i 2016 begynner havnivået og stige, og stige og ingen vet hvor dette vil ende. Vi følger fire personer som har akkurat blitt sluppet løs etter å ha blitt holdt til fange de siste fem årene. Boken er bedre enn den høres ut, men det faktum at den strekker seg over trevde år i tid gjør at det til tider er litt vanskelig å få med seg ting. Men alt i alt vil jeg hevde at den får 4 av 6 stjerner av meg! Boken fikk meg til å prøve å forestille meg i de ulike situasjonen som Lily, en av hovedpersonene, havner i. Hjelpeløsheten når hjemmet ditt blir slukt av havdypet. Denne boken anbefales derfor ikke å leses rett før du skal legge deg, for da får du i allefall ikke sove. Spørs om jeg ender opp med å lese oppfølgeren... Den skal visstnok ta sted i verdensrommet, og verdensrommet er skumlerer enn den gangen jeg gikk igjennom kirkegården midt på natten.

Nå er bare spørsmålet hva jeg skal lese neste gang. Jeg har forsåvidt begynt på de fem øverste før jeg mistet interessen, men jeg har store planer om å fullføre dem en gang i nærmeste fremtid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar