mandag 27. august 2012

Dag 27: Den mest overraskende vrien eller slutten


Dag 27: Den mest overraskende vrien eller slutten

Anna Dressed in Blood av Kendare Blake hadde såpass sjokkerende slutt at jeg måtte legge til enda en stjerne. Jeg bruker vanligvis å holde meg unna skumle bøker, men både tittelen og bokomslaget var såpass tiltalene at jeg måtte lese denne boken.


Cas er en 17 år gammel spøkelsesjeger som følger i fotsporene til hans avdøde far. De tre siste årene av hans liv har gått med på å jakte ned og drepe blodtørstige spøkelser ved hjelp av hans athame, en sermoniell kniv som har gått i arv fra far til sønn. Den nyeste saken bringer han til Thunder Bay, Ontaria hvor "Anna kledd i blod", spøkelset av en tenåringsjente som ble drept på 50-tallet, har drept alle som tørr å entre huset hennes. Hans første møte med henne fører til blodutgytelse, men han overlever, og skjønner fort at noe er galt. Ved hjelp av noen nye venner, begynner de å utforske sannheten bak legenden om Anna. 

Denne boken minner meg veldig mye om TV-serien Supernatural, bare litt mer barnevennlig. Det er flere fantastiske karakterer i denne boken, bl.a. hans mor som støtter det han gjør. Dette føles forfriskende i kontrast til alle de bøkene som holder alt skjult for foreldrene. Samtidig er Cas en karakter som vokser på deg etter hvert, og en kan forstå hvorfor han gjør som han gjør. I fare for å si for mye her, så vil jeg si at "vrien" er nevnt tidlig i boken, men på en såpass diskré måte at du ikke ser det komme. Ååååh. Jeg får gåsehud når jeg tenker på det! Det er en grunn til at jeg bruker å holde meg unna slike bøker. 

Om du liker skumle bøker eller ei, så vil jeg bare si at dette er en god bok som jeg lett kan finne på å lese igjen! (Muligens midt på dagen omgitt av andre mennesker, og ikke en mørk kveld hvor jeg er alene hjemme).

5 av 6 stjerner



----

Dag 28: Favoritt titler
Dag 29: En bok som alle hatet, men som du likte
Dag 30: Din favorittbok igjennom tiden

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar