onsdag 20. juni 2012

Bibliotekstur

Etter inspirasjon av Stig sin "bokhaul" post, så kom jeg frem til at jeg kanskje skulle blogge om biblioteksturen jeg og Eli hadde i forrige uke. Jeg tror det var forrige uke i allefall, dagene løper litt sammen når det er ferie.



Fahrenheit 451 av Ray Bradbury har vært mye snakk om i det siste i henhold til Brandburys bortgang nå nylig. Boken handler om at bøker er forbudt og blir brent dersom de er funnet. Coveret er ikke akkurat det vakreste, men til dens forsvar er denne versjonen på norsk og i fra 1989.

Utdrag fra første side:

"Det var godt å brenne.
Det var særlig godt å se ting bli spist, å se ting bli svarte og endret. Med messingtuten i nevene, med den store pytonslangen som spyttet sin gifitig petroleum på verden, hamret blodet i hodet hans og hendene hans var hendene til en storslått dirigent som spilte alle falemmenes og ildens symfonier for å rasere alle historiens rester og ruiner."

Hvis en ser bort i fra den siste supermegalange setningen der så  digger jeg det! Det hjelper kanskje på at Vlogbrothers har dette som sommerlesning nå i sommer, og de kommer til å diskutere den i videobloggene framover. Jeg gleder meg til å starte på den!


Little brother av Cory Doctorow ble jeg anbefalt av ei fra skriveklubben, og jeg må jo innrømme at den ser ganske kul ut. I tillegg har den tekst i fra Neil Gaiman (den super søte mannen) og Scott Westfield. Jeg har egentlig aldri klart å fullføre en bok av Neil Gaiman, men jeg har store planer!

Denne boken handler visstnok om en vennegjeng, som ikke akkurat har rent mel i posen, havner midt i et terroristangrep. De er på feil sted til feil tid.

Utdrag fra første side:  "I'm a seinor at Cesar Chavez High in San Fransicos' sunny Mission district, and that makes me one of the most surveilled people in the world. My name is Marcus Yallow, but back when this story starts, I was going by w1n5t0n. Pronounced "Winston.""
The left hand of God av Paul Hoffman

Denne boken har stått på listen min en stund, men det er først nå jeg har fått fingeren ut og anskaffet den. Selveste Eoin Colfer sitt ord "Magnificent" pryder forsiden, så dette lover jo bra.

I følge baksiden av denne boken handler den om en fyr som heter Cale som ble fortalt at han skulle ødelegge verden. Og kanskje det er nettopp det han gjør.

Fyren har jo et sverd, så dette kan jeg tro på!

Utdrag fra første side: "Listen. The Sanctuary of the Redeemers on Shotover Scarp is named after a damned lie, for there is no redemption that goes on there and less sanctuary. "


Brave new world av Aldous Huxley er nok en klassiker som en "burde" ha lest. Boken er skrevet i 1932 og omhandler frykten for hva som kunne komme til å skje. Genetiske manipulering, hjernevasking og rekreasjons sex og narkotka, er nøkkelordene her.

Boken har forord. Så forord til forordene etterfulgt av en introduksjon.

Utdrag fra første side: "A SQUAT GREY building of only thirty-four stories. Over the main entrance the words, CENTRAL LONDON HATCHERY AND CONDITIONING CENTRE, and, in a shield, the World State's motto, COMMUNITY, IDENTITY, STABILITY."

Forutenom at jeg nesten holdt på å gå meg vill med alle de kommaene så høres dettte ut som som en fascinerende begynnelse.





The Alloy of law: a Mistborn novel av Brandon Sanderson er en bok jeg har vurdert å kjøpe med flere anledninger, men nå som jeg har lånt den får jeg den sikkert ut av systemet. Men jeg tviler litt, det er jo tross alt Bradon Sanderson det er snakk om her. For de som ikke vet det er han en av mine favoritte fantasy forfattere. 

Denne boken er en spinoff i fra hans tidligere "Mistborn" serie som både skremte og fascinerte meg. Boken starter tre hundre år etter at "Hero of ages" tok slutt. Det virker som om det er forventet at leserene allerede har lest Mistborn serien hans. For det er flere refranser til dette før du har i det hele tatt åpnet boken. Denne boken ser også ut til ha litt steampunk, og det kan jeg like. Boken har en prolog da, jeg har blandete følelser om dette. 

Utdrag fra første side: "Wax crept along the ragged fence in the crouch, his boots scrapping the dry ground. He held his Sterrion 36 up by his head, the long, silvery barrel dusted with red clay. The revolver was nothing fancy to look at, though the six-shot cylinder was machined with such care in the steel-alloy frame that there was no play in its movement". 

Det høres ut som en western, jeg er spent på hvordan dette blir.



Castle Waiting av Linda Medley ble jeg også anbefalt. Men jeg må innrømme at jeg har glemt den igjen i Bergen. Muligens fordi jeg prioriterte å ta med meg en jakke, feilprioritering?

Boken er en tegneserie da av alternative eventyr, og dette konspetet høres ut som noe jeg ville likt. Jeg håper jeg kan dra tilbake til Bergen så snart så mulig og plukket den opp, for jeg har en følelse av at dette kan ble svært interessant og morsom lesing.

2 kommentarer:

  1. Eg har tenkt på å sjekke ut Brandon Sanderson i litt over et år nå, men har igrunn aldri komt så langt :P

    The left hand of God ser og ut som noe eg kunne ha tenkt meg å lest!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må sjekke ut hans Mistborn serie! Den er ganske bra :) Har nettopp fullført The Left hand og God, skal skreve et blogginnlegg senere, men den anbefales!

      Slett