søndag 10. juni 2012

Religion (og sagalitteratur) i litteratur og film

Utdrag fra Voluspå. Virker noen av navnene kjent?
Nå er det sommer og sol ute og jeg har endelig sommerferie! Hvis noen lurer så kan jeg fortelle dem alt, eller mye i allefall, om både Norrøn Sagalitteratur og De Eldste Religionene Rundt Middelhavet +Norrøn og Samisk. Begge disse har ødelagt mye av filmopplevense for meg fordi jeg har en tendens til å henge meg opp i detaljer (oksedrap ritualet i tv-serien Rome, Thor filmen... I say no more), men de har også gjort at jeg har fått øynene opp for hvor mye inspirasjon film og bøker generelt henter fra disse.

Tolkien f.eks var en flittig bruker av Norrøn mytologi:
- De tolv dvergenes navn i Hobbiten er hentet direkte fra Voluspå
- Midtgard (som er det stedet hvor menneskene bor) =Middle-earth
osv osv

Robert Jordan har hentet inspirasjon fra mange forskjellige kilder, men også han kan se ut til å ha blitt inspirert av Norrøn mytologi. Den mest påfallende for min del er Mat som minner veldig om Odin (hengt i et tre for kunnskap og har dessuten ofret et øye for samme sak).

Jeg vet det er flere der ute, men jeg kommer ikke på noen akkurat nå. Et forsøk på å google dette emnet førte til mange kristne bøker. Når ble religion synonymt med Kristendom? Selv om jeg kan forstå det, så gjør det meg en smule provosert. Forsøk på ulike søketermer kan sammenlignes med å ta en tur til Bergen sentrum på 17 Mai; håpløst å finne noe som helst med mindre du vet nøyaktig hvor det er. Noe som er ganske i mot sin hensikt.

Men for å ikke hoppe helt av toget her, så kan et lite blikk på IMDb sine topplister understreke poenget mitt. Blant topppfilmene er bl.a. Prometehus, og selv om jeg vet den handler om aliens så er Prometheus han som innenfor gresk mytologi skaffet ilden til menneskene. Videre vil jeg bare påpeke at siden eventyr er så i ilden (pun intended) for tiden, er det antydninger til at Askepott kan være inspirert av Norrøn litteratur. Her er det nemlig en myte om en jotunkvinne som får velge en ektemann ved å se på beina deres. Muligens litt søkt, men fortsatt et verdig poeng.

Både bokverden og filmverden er fylt av dette, og jeg vil tørre å påstå at religion (ikke nødvendigvis bare kristendommen) og Norrøn litteratur er en utmerket inspirasjonskilde. Så for alle forfatterspirer der ute, anbefales jeg å skaffe seg en oversikt over disse!

(Informasjon om norrøn religion har jeg hentet hovedsakelig fra Gro Steinsland sin Norrøn Religion (2005))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar