tirsdag 12. juni 2012

Sølvdolkens Skygge

"Nylig" (i slutten av mai) leste jeg Sølvdolkens Skygge av Katharine Kerr. Den boken har stått på listen min i mange år, men det er først nå jeg har fått lest den. Jeg ville så gjerne like den, men det var rett og slett ikke min type bok. Den eneste grunnen til at jeg i det hele tatt klarte å fullføre den var fordi jeg forstuet foten og bare hadde en bok i kofferten.

Historien i seg selv er ikke så ille, den e faktisk ganske spennende, men all politikken følte jeg hang litt løst sammen. Muligens fordi jeg allerede på dette punktet kjedet livet av meg, men jeg følte mye av handlingen bare gjorde det klart for en fortsettelse. Og at boken i seg selv ikke passet like bra som en "singel" bok. 

Noen av delene forstår jeg ikke hvorfor var med i utgangspunktet (år 696 f.eks). Er det bare meningen at en skal ramse opp alle reinkarnasjonen av de? Det eneste jeg følte var viktig der var Aderyn, og det kunne vært sagt i løpet av noen få setninger. Egentlig burde jeg vel ikke plage siden jeg tross alt ikke har noe problem med Wheel Of Time eller Song of Ice and Fire, men skrivestilen her er helt annereledes og jeg klarte ikke helt å leve meg inn. 

Men det jeg kanskje hadde mest problemer med var incest delen. Hvis det er noe som virkelig får meg til å stoppe å lese så er det incest. I allefall måten det ble beskrevet her. Som om de bare ikke kunne stoppe seg selv! Folk må da kunne være glad i hverandre uten at de skal ha lyst å ha sex med hverandre! Han kunne ikke noe for det? Unnskyld meg mens jeg blir litt kvalm. Slutten føltes også kanskje antiklimatisk i og med at den onde hovedpersonen slipper unna og "kampen" blir dratt ut unødvendig lenge for å så få en brå slutt. Tilfeldig ting skjer og er forklart med at en blir straffet for tidligere synder i et annet liv. Konseptet er fascinerende, men jeg kjøpte ikke helt utførelsen. 

Som sagt følte jeg bare at alt for mye blir forklart i senere bøker, noe som jeg overhode ikke har planer om å lese. Kan hende at jeg på et eller annet tidspunkt må krype til korset for å se om hun noensinne får oppfylt skjebnen sin, men det kommer ikke til å skje i nærmeste fremtid eller de neste årene for den saks skyld. 

2 av 6 stjerner


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar