mandag 25. juni 2012

The Golden Lily: åpenbar, men med noen lyspunkter

The Golden Lily av Richelle Mead er nummer to i spinoff serien til hennes Vampire Academy serie. Jeg må innrømme at jeg var litt svak for den serien, og at det er en av de bedre seriene jeg har lest om vampyrer. Handlingen i seg selv er ganske enkel, men i hovedsak er bøkene hennes karakterdrevet.

Hovedsakelig handler det om den smarte alkymisten Sydney Sage som er "undercover" og må passe på vampyrprinssen Jill Dragomir på en intenatskole i California. Underveis er det forbudte romanser, vampyrjegere, uforutsette (*kremt*) hendelser og trusselen av Strigoi (slemme vampyrer) kommer stadig nærmere.

Jeg må bare si at boken er mye bedre enn den høres ut. Hovedhandlingene i denne boken er vampyrjegerne og det er veldig åpenbart hele veien hva som kommer til å skje. Men boken er lett å lese og favorittepersonen min (Adrian) er veldig mye med. Han er den typiske "badboyen", som røyker/drikker/tarstoff fordi han er misforstått og har "daddy issues". OGSÅ ER HAN SARKASTISK, noe som jeg er veldig svak for i mine favoritt karakterer.  Men håpet til alle som liker "badboys" er at de skal kunne forandre seg for den rette personen, og det er akkurat det som skjer her. Bare Sydney skjønner det ikke og en har til tider lyst til å slå hodet i veggen av dumhetene hennes. Og la oss ikke en gang snakke om Jill som må være den kjedeligste personene noensinne, samtidig som Angeline er det for å skape drama. Huff. Ja, det er vel ikke til å stikke under en stol at hovedgrunnen til at jeg leste denne boken var Adrian.

Anbefales for alle som har lest Vampire Academy og savner Dimitri og verdensoppbyggingen. Og for nye fans anbefaler jeg å lese Bloodlines, den første boken i denne spinoff seriene, for da vil ting gi mer mening.

3 av 6 stjerner: En helt grei bok, mulig jeg leser mer i fremtiden

Utdrag:

"Most people would find being led into an underground bunker on a stormy night scary. Not me.

Things I could explain and define with data didn't frighten me. That was why I kept silently reciting facts to myself as i descended deeper and deeper below street level. The bunker was a relic of the Cold War, built as protection in time when people thought nuclear missiles were around every corner."

ps: er ikke det et lite pent bokomslag? Du kan nesten ikke se ansiktene deres i tillegg til at de blomstrene ser veldig tilfeldig ut. KJEDELIG.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar