onsdag 1. august 2012

30 Day Book Meme

Den såkalte "30-Day Book Meme" går ut på å i løpet av 30 dager svare på 30 bokrelaterte spørsmål. Dens opphav er ukjent, men siden jeg for tiden er opptatt med Camp NaNo så tenkte jeg at dette kunne være morsomt å prøve. Jeg har oversatt den i fra engelsk, så regn med litt ordelingsfeil her og der (og ikke minst skrivefeil). Det er ikke sikkert jeg gjennomfører alle 30 dagene, men det er nå verdt et forsøk!

Dag 1: Den beste boken du har lest så langt i år

Dette er faktisk et veldig vanskelig spørsmål. Jeg har lest flere gode bøker i år, men etter å ha studert listen min på Goodreads en stund nå så tror jeg det faktisk må være The Painted Man av Peter V. Brett. 



Handlingene i korte trekk: Når mørket kommer, kommer også demonene. Menneskene kryper sammen i husene sine med "beskyttelstegn" som hindrer demonene å komme inn, men hvis de ikke er utført ordentlig/vedlikeholdt så stopper det ikke demonene. Dette har medført at menneskeheten stadig krymper, mens demonene blir flere og flere. Men det er håp. Arlen er en gutt som hevder at det kun er frykt som stopper menneskene og drar ut på en reise for å finne svar. Samtidig, i andre deler av verden, er Leesha som er en talentfull "urtekvinne", mens Rojer er en som snubler over svar helt uventet. 

Dette er en bok som det tok lang tid å få ut av hodet mitt når jeg var ferdig med den. Jeg leste den i mars i år, men jeg har hatt den på listen min ganske lenge. Dette er en bok jeg anbefaler på det varmeste! Den er ulik mye annet jeg har lest, med en spennende ny verdensoppbygning. Selv om noen av karakterne lever veldig opp til klisjén godt og vondt, så er det absolutt en god bok. Nei, en fantastisk bok!

Oppfølgeren The Desert Spear er også verdt å sjekke ut! Nå venter jeg bare i spenning på neste bok.

----
Dag 2: En bok du har lest mer enn 3 ganger
Dag 3: Din favorittserie
Dag 4: Favorittbok i din favorittserie
Dag 5: En bok som gjør deg glad
Dag 6: En bok som gjør deg trist
Dag 7: Den mest undervurderte boken
Dag 8: Den mest overvurderte boken
Dag 9: En bok du ikke trodde du ville like, men som du endte opp med å elske
Dag 10: Favoritt blant klassikerne
Dag 11: En bok som du hatet
Dag 12: En bok som du brukte å elske, men ikke nå lenger
Dag 13: Din favorittforfatter
Dag 14: Favorittbok av din favorittforfatter
Dag 15: Favoritt mannlige karakter
Dag 16: Favoritt kvinnelige karakter
Dag 17: Favoritt sitat(er) fra din(e) favoritt bok/bøker
Dag 18: En bok som skuffet deg
Dag 19: Favorittbok som det har blitt lagd film av
Dag 20: Favoritt romantiske/kjærlighets bok
Dag 21: Favorittbok fra din barndom
Dag 22: Favorittbok som du eier
Dag 23: En bok som du har hatt lyst å lese lenge, men som du fortsatt ikke har gjort
Dag 24: En bok som du skulle ønske flere personer ville lese
Dag 25: En karakter som du gjenkjenner deg mest i
Dag 26: En bok som endret din mening om noe
Dag 27: Den mest overraskende vrien eller slutten
Dag 28: Favoritt titler
Dag 29: En bok som alle hatet, men som du likte
Dag 30: Din favorittbok igjennom tiden

1 kommentar:

  1. Glede meg til ett nytt innlegg hveeer dag fra deg! :D Boken virket dødsbra, tror kanskje jeg må legge den til på "to-read" lista mi på Goodreads! :D

    SvarSlett