lørdag 18. august 2012

Dag 18: En bok som skuffet deg

Dag 18: En bok som skuffet deg


The Legacy av Gemma Malley. Det er den siste boken i en trilogi, og for å vær helt ærlig så hadde jeg helt glemt de forrige før jeg snublet over denne for noen måneder siden. Egentlig angrer jeg litt på at jeg leste den.


I fremtiden finnes Longevity. Et stoff som fjerner sykdommer og alderdom. Men når ingen dør begynner det etter hvert og bli altfor mange som presser på ressursene. En kan få barn dersom en velger å ikke ta stoffet eller en av foreldrene dør. Ellers er barn forbudt, men det dukker stadig opp "ekstraer", ulovelig barn, som blir oppdratt til å tro at de er i veien for samfunnet og skal tjene alle de andre. I løpet av bok 1 og 2 blir vi kjent med Anna og Peter som er slike "ekstraer", og den horrible sannheten bak stoffet som gir evig liv. 

Man skulle tro at som den siste boken i en trilogi at det burde vært en sjokkerende slutt, men neida. Jeg har ikke ord for hvor mye jeg kjedet meg mens jeg leste den. Forfatteren har altfor mange løse tråder og hull i "plottet" sitt. Man skulle jo tro at en resistanse, etter såpass mange år, burde vært bedre organisert enn som så. En gammel mann og masse barn. Virkelig? For det er jo logisk. Og Peter. Jeg kan ikke få utrykt hvor mye jeg mislikte Peter i denne boken. Hovedgrunnen til at han forlot det sikre gjemmestedet sitt for å bli med i resistansen var fordi han kjedet seg. Ikke fordi han ville hjelpe. 

Jeg kan ikke si noe særlig mer uten å ødelegge hele serien for de som ikke har lest den, men la oss bare si at jeg er dypt og inderlig skuffet. Denne boken er bare et stort BLÆÆÆH.
2 av 6 stjerner

-----

Dag 19: Favorittbok som det har blitt lagd film av
Dag 20: Favoritt romantiske/kjærlighets bok
Dag 21: Favorittbok fra din barndom
Dag 22: Favorittbok som du eier
Dag 23: En bok som du har hatt lyst å lese lenge, men som du fortsatt ikke har gjort
Dag 24: En bok som du skulle ønske flere personer ville lese
Dag 25: En karakter som du gjenkjenner deg mest i
Dag 26: En bok som endret din mening om noe
Dag 27: Den mest overraskende vrien eller slutten
Dag 28: Favoritt titler
Dag 29: En bok som alle hatet, men som du likte
Dag 30: Din favorittbok igjennom tiden

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar